SHE CAN PLAY: Toppseriens egen merchkolleksjon
Under navnet «SHE CAN PLAY», lanserer Toppfotball Kvinner en ny merchkolleksjon bestående av t-skjorter, joggebukser, college- og hettegensere. Som én av de første norske kolleksjonene rettet mot jenter og kvinner i fotballen, håper vi alle som følger Toppserien kan bære dette med stolthet og rak rygg.
– «SHE CAN PLAY» skal representere jenter og kvinner som spiller fotball, og supportere av kvinnefotballen. Lenge har alt fra draktsett og fotballsko til supporterklær og merch først og fremst vært laget for gutter og menn, enten de er spillere og fans. Vi ønsker å bidra til at jenter og kvinner også skal få føle tilhørighet til sporten, og kunne uttrykke fotballglede og stolthet med klær dedikert til dem, sier Sissel Gynnild Hartley, merkevare- og markedssjef i Toppfotball Kvinner.
Kjøp vår nye merchkolleksjon her.
Ny logo, ny identitet, ny merch
Særlig internasjonalt ser vi at fotballmerch for kvinner vokser i popularitet. Dette skjer samtidig som at kvinnefotballen beveger seg bort fra herresiden i uttrykk og identitet.
For et år siden gjorde Toppfotball Kvinner et større merkevarearbeid, som bunnet ut i ny merkevareplattform og visuell identitet. Et mer feminint, moderne og fremtidsrettet uttrykk, der blant annet løven i logoen ble endret til en løvinne.
Fotokred: Johannes Dyhre / Rammlaus
Dette har vært et viktig grep, sier daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen.
– Toppserien er ikke Eliteserien, og det skal den heller ikke være. Toppserien har andre verdier og andre fortrinn, og vi bestemte oss for å skape vårt eget uttrykk og identitet. Av dette følger vår egen historiefortelling, og «SHE CAN PLAY» er et ledd i dette. Vi håper at den gjør alle jenter og kvinner enda litt stoltere over å spille fotball, og at disse plaggene bæres med rak rygg om du så er 10 eller 40 år.
Ønsker å løfte kvinnefotballen
Det er sammen med den norske gründerbedriften, Merch Mate, at Toppfotball Kvinner fikk kolleksjonen i havn.
– Samarbeidet med Toppfotball Kvinner er svært spennende for oss. Først og fremst har vi veldig lyst til å bidra til å løfte norsk jente- og damefotball, og skape økt synlighet, samhold og inntekter. For en startup som oss, er det stort å få være med på dette. Vi er stolte, og skal stå på med det vi har for å gjøre dette til en suksess, sier Klaus Wiik, CEO i Merch Mate.
Første dropp av kolleksjonen er nå tilgjengelig på shecanplay.no, mens flere nyheter vil legges til i løpet av sesongen. Toppfotball Kvinner vil også utforske interessen for å utvide kolleksjonen i samarbeid med Toppserieklubbene og samarbeidspartnere.
Om Merch Mate:
Merch Mate er en norsk startup som hjelper aktører innen blant annet idrett, kultur og veldedighet til å bygge fellesskap og samhold og skape økt synlighet og inntekter med merch. Selskapet har utviklet en unik netthandelsløsning som sammen med gründernes 150 års kombinerte erfaring skaper et unikt tilbud i markedet. Uavhengig av størrelse behov kan Merch Mate hjelpe sine kunder med alt fra idé, design og produksjon til markedsføring, salg og distribusjon av eget merch. Les mer på https://merchmate.no.